COMITY

Biography

(English)
Fear of musical routine. Will of pushing back boundaries with a classical rock instrumentation. Astounding violence executed in one of the most distinguished ways. Incredibly meticulous attention to detail. With so much selection criteria, very few could pull this all off whilst harnessing a consistent sound. And if there’s one band that has always sweat blood and water to access there in the midst of bands like Starkweather, Breach, Today Is The Day, Neurosis, Oxbow and Converge, then it’s without a doubt COMITY. A more than deserved sacrament after fifteen years of a spanner thrown in the works, between disillusions, line-up & record label issues amongst many other aborted plans – going as far as making them momentarily give up in 2007. COMITY have behind them fifteen years of noise and incredible live performances (with The Dillinger Escape Plan, Converge, Cave In, Today Is The Day…) not to mention a discography with a fascinating progression which propel the band to the rank of one of France’s biggest glories at the release of their second album « As Everything Is A Tragedy » in 2006.

« The Journey Is Over Now », their first full-length in five years, shows a band more ruthless and musically ambitious than ever before. Four tracks delivering 52 minutes of an oppressive but finely worked chaos : a maze of winding riffs and unique melodies. Recorded and mixed between Laval and Paris by sound sorcerers Amaury Sauvé & Sylvain Biguet, mastered by Carl Saff, this fine-cut monolith of darkness shows a band in constant soul-searching and who has been able to push their art in ways they never would have dreamed possible. Exhausting in their ability to bring fluidity and atmosphere to their extremely dense compositions, « The Journey Is Over Now » reminds that COMITY is, more now than ever before, a band impossible to pigeon hole. This is extreme rock’n roll, and nothing else.

Bio by Matthias Jungbluth

(Français)
Phobie de la routine musicale. Volonté d’atomiser les barrières avec une instrumentation rock classique. Effarante violence dégueulée d’une des manières les plus racées qui soient. Sens du détail incroyablement méticuleux. Avec autant de critères de sélection, normal que les places soient chères au Panthéon des orfèvres de l’extrémisme sonore. Et si il est bien un groupe qui a toujours sué sang et eau pour y accéder, au milieu des Starkweather, Breach, Today Is The Day, Neurosis, Oxbow et autres Converge, c’est sans conteste les parisiens de COMITY. Une intronisation plus que méritée, après quinze ans de bâtons dans les roues, entre désillusions, galères de line-up, de labels et autres plans avortés, qui iront jusqu’à leur faire momentanément jeter l’éponge en 2007. Mais aussi quinze ans de bruit, de concerts homériques (en compagnie de The Dillinger Escape Plan, Converge, Cave In, Today Is The Day…), et une discographie à la progression fascinante, qui auront imposé le groupe au rang des plus grosses fiertés nationales à la sortie de leur second album « As Everything Is A Tragedy » en 2006.

« The Journey Is Over Now », premier album depuis lors, montre un groupe plus impitoyable et musicalement ambitieux que jamais. Quatre titres pour 52 minutes d’un chaos aussi étouffant que soigné : un dédale de plans tortueux et de passages mélodiques sortis de nulle part, une sorte de labyrinthe gigantesque dans lequel n’importe qui aura le temps de crever avant d’en entrevoir la sortie. Enregistré et mixé entre Laval et Paris par les mains expertes du tandem Amaury Sauvé/Sylvain Biguet, masterisé par Carl Saff, ce monolithe de noirceur finement ciselé montre un groupe en perpétuelle remise en question et qui aura su pousser son art dans des retranchements jusqu’alors insoupçonnés. Écœurant dans ses facultés à injecter fluidité et ambiance dans des compositions à la densité effarante, COMITY se révèle toujours aussi inétiquettable. Du rock’n roll de l’extrême, et rien d’autre.

Bio by Matthias Jungbluth

 

Genre

Expérimental / Métal / Rock

line-up

François Prigent : Guitars / Lap Steel / Sitar / Backing Vocals
Thomas Zanghellini : Bass-guitars / Soundscapes / Lead vocals
Yann Daniel : Guitars / Saxophone / Backing Vocals
Nicolas Brillant : Drums / Backing Vocals

past members

Benjamin Savignoni: drums, 1996-1999
cedric P: Bass-guitars, 1997-1998
mathieu Zorayan: Guitars, 1998-2001
guillaume Caiazzo-Bolzes: Bass-guitars, 1998-2003
Alexandre Longeval: Bass-guitars, 2003-2005
Benjamin Fourré: Bass-guitars, 2005-2007
Guillaume Brouzes: Drums, 1999-2007

additional musicians

Adrien Hippolyte: cello on « The catharsis syntax project » and « the deus-ex machina as a forgotten genius »
Astrid Cottet: soprano vocals on « the deus-ex machina as a forgotten genius »

Lieu

Paris Rock City, Ile-de-France, Fr

Label

Throatruiner Records (FR) : www.throatruinerrecords.bigcartel.com
Enjoyement Records (UK) : www.enjoymentrecords.com

Share